پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی که فاز اول آن به بهره برداری رسیده، پیشرو در بهره برداری از انرژی تجدید پذیر در بین صنایع بزرگ بوده است.
کد خبر: ۶۹۸۰۳

 تیتر20-  کمبود برق در چند سال اخیر توانست فولادی ها و حتی معادنی که زنجیره ارزش را تکمیل کرده اند را دچار مشکل کند. این کمبود در انرژی باعث شد تا هدف گذاری های انجام شده در واحدهای فولادی با چالش جدی همراه شود. 


این موضوع باعث شد تا فولادی ها و بزرگان معدنی همچون مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر به سراغ تامین نیاز خود رفته و پروژه های احداث نیروگاه ها به ویژه نیروهای خورشیدی را در دستور کار خود قرار دهند. 


منطقه گل گهر برای تامین نیاز خود و همچنین حرکت به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر که گامی مهم در راستای تحقق کربن صفر است، ساخت نیروگاه خورشیدی100مگاواتی را در دستور کار قرار داد.


به هر حال فراموش نکنیم یکی از ارکان استراتژی گل گهر برای 1410، توسعه زیرساخت های انرژی است که می تواند ورود جدی این مجموعه به انرژی های تجدید پذیر را به همراه داشته باشد. 


در همین راستا ، فاز نخست نیروگاه خورشیدی 40 مگاواتی شرکت معدنی و صنعتی گل ‌گهر سیرجان در روزهای پایانی سال و 26 اسفندماه 1402 در شهرستان سیرجان استان کرمان با استفاده از مدل سرمایه‌گذاری تامین برق پایدار صنایع(خود تامین) به شبکه سراسری برق متصل شد.


این نیروگاه اولین ظرفیت به بهره ‌برداری رسیده از نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع بزرگ کشور است که با به بهره‌ برداری رسیدن آن، اولین گام‌ های بلند در راستای احداث حداقل 3000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۴ توسط صنایع بزرگ انرژی بر برداشته شد. درواقع گل گهر را باید پیشتاز صنایع در بهره برداری از ظرفیت های خورشیدی کشور در راستای تامین انرژی مورد نیاز دانست. 


بهره برداری از فاز های دیگر این مجموعه باعث می شود تا گل گهر به میزان 40  مگاوات از نیاز برقی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کند، موضوعی که در بحث محیط زیست نیز بسیار حائز اهمیت است و این موضوع می تواند یکی از حلقه های موثر در دستیابی به توسعه پایدار درمجموعه ای باشد که امروز اصلی ترین شرکت در بحث تامین مواد اولیه زنجیره ارزش فولاد است.


با اجرای چنین پروژه هایی از سوی شرکت گل گهر، تاثیر گذاری قطعی برق در برنامه های این مجموعه منتفی خواهد شد . از سویی دیگر بهره برداری از آن حاکی از آن است که  گل گهر مدیریتی استراتژیک در بحث تامین نیازها به ویژه نیازهای انرژی را در پیش گرفته است. 


از سویی دیگر وتوانمندی در اجرای اولین پروژه می تواند سرعت اجرای پروژه های بعدی در این زمینه را افزایش داده و باعث شود تا میزان ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در گل گهر افزایش پیدا کند.


در ادامه نیز بهره برداری کامل از این پروژه باعث می شود تا با تامین نیاز برقی، گل گهر اهداف فولادی خود را با آسودگی خاطر در زمینه تامین انرژی پیش برده و نگرانی ای در زمینه کمبود برق نداشته باشد. 


با این اقدام مسیر صادرات گل گهر در سال های پیش رو با اجرای قوانین کربن صفر نیز هموارتر از سایر مجموعه هایی خواهد بود که از انرژی تجدید پذیر استفاده نکرده اند.  

ارسال نظرات
موضوعات روز